21. En bok som har betydd mye for deg.

26. januar 2016 — Legg igjen en kommentar

Det er det faktisk et par av, men jeg skal ta for meg My New Gender Workbook av Kate Bornstein. Den er på engelsk, og finnes dessverre ikke oversatt til norsk.

9781136268151_p0_v1_s1200x630

Denne boken handler om, som tittelen ikke akkurat legger skjul på, kjønnsidentitetstematikk. Ord som kjønns-identitets-tematikk kan kanskje virke avskrekkende eller blankt kjedelig for noen, men ikke la deg lure, denne boken er noe av det mest underholdende jeg har lest. Den er ikke bare en bok, den er en opplevelse. Sant skal sies at jeg har til gode å komme meg gjennom hele boka enda (jeg tror jeg somler fordi jeg ikke vil at den skal bli «ferdig»), men det hindrer ikke meg fra å si at den har vært en fantastisk reise frem til nå.

Med i tittelen er også ordet «workbook», som betyr arbeidsbok direkte oversatt, og grunnen til det er at den rett og slett er en bok full av øvelser og oppgaver du selv kan gjøre, noen av dem kan du fylle ut rett i boka til og med (bruk blyant, det er lurest), som skal bidra til at du kan få en innsikt i hva nettopp du føler i forhold til din egen kjønnsidentitet. Denne boken brukes faktisk i leselister i universiteter rundt i verden har jeg lest.

Her er et lite eksempel på en oppgave som dukker opp tidlig i boka, og som jeg likte veldig godt:

image

Jeg har selvsagt greid å søle vann på utgaven min, så den er krøllete og fin.

Ingen kommentarer

Be the first to start the conversation!

Legg igjen en kommentar

