Spørrerunde Uke 5

7. februar 2016 — Legg igjen en kommentar

Sengeteppe spurte:
Hvis du kunne bestemt over verden og gjort hva du ville, hvordan ville verden sett ut? Og hvordan ville det vert å bo i Noreg?

Wow, dette er et skikkelig vanskelig spørsmål, det er så utrolig mye å ta hensyn til liksom. Helt egentlig hadde jeg ikke hatt lyst på det ansvaret, for jeg må ærlig innrømme at jeg vet ikke noe bedre selv hva som skal til for å få ting til å fungere på et ideelt sett. Men vi ser for oss en magisk verden hvor alt funker slik jeg vil det skal funke, så vil åpenhet, omsorg og kjærlighet ovenfor seg selv og andre være alfa omega og noe alle lærer å sette høyest fra første stund. Fordi det uttrykkes så mye kjærlighet og tillit så føler vi mindre på frykt, angst, og redsel, særlig ovenfor hverandre, slik at mobbing, diskriminering, og vold rett og slett ikke skjer lenger.
Jeg ser for meg mindre behov for å utøve makt over andre for å hevde seg selv (føle seg bra altså).

Hvordan ville det vært å bo i noreg da, hm, vi hadde i hvertfall ikke hatt den store besettelsen av å dele folk inn i kategorier via hva vi oppfattet som biologiske forskjeller og likheter, vi har kun hatt fullstendig aksept for at alle skapninger eksisterer i uendelig mangfold, og handler ut i fra det. Dermed hadde nok språket sett anneledes ut, vi hadde ikke hatt noe behov for å «kjønne» ting f.eks, i hvertfall ikke slik vi bruker det i dag. Tvangssterilisering er ikke noe som ville falle noen inn. Ingen mennesker er feil, og ingen tenker på produksjon og ytelsesevne fordi alle hjelper hverandre til å få akkurat det vi behøver, og fordi kapitalisme og industrialisme ikke finnes. Velferden av alt liv er det eneste som betyr noe.

Fullt klar over at det er mange hull i dette vevet her, men grovt sett er det slik jeg skulle ønske verden var.

Syns du det var vanskelig i gymmen på skolen?
Ja, det syntes jeg. På barneskolen fikk jeg panikk for tanken på å være naken foran fremmede. Jeg fikk også grundig kjeft av en lærer en gang, etter at noen hadde sladra om at jeg ikke dusja etter gymmen. Det var en skikkelig vond opplevelse egentlig. På ungdomsskolen og videregående så var det mest lagspillene og konkurranseånden som skremte meg. Jeg følte så stort press på å prestere, (skryt og status til de som er idrettsflinke, buing når noen koster laget poeng f.eks), og med frykt for å mislykkes, nektet jeg å prøve engang. Så jeg skulket gymmen så ofte jeg klarte.

Hvilken årstid liker du best?
Jeg er definitivt en vår og sommerperson 🙂 Jeg elsker når det blir grønt, og jeg elsk-elsk-elsker alle luktene som planter byr på. Jeg er veldig kattete på det at jeg hater å fryse.

Hvordan er Kjærsten din? 😍
Kjæresten min er min aller beste venn. Han bruker ord som «antilope» som forsterkende ord, eksempelvis «det var jo bare helt antilopeteit». Han har en helt egen humor som jeg har veldig lett å bli smittet av, og vi kan le så lenge at vi glemmer hva vi ler av men latteren vår har blitt til hvesing, som vi kaller oldefar-latter, så vi klarer ikke å slutte å le av hverandres latter. Han har nesten sitt eget språk, og har en vane for å trikse og mikse med bokstavene i ord slik at han plutselig sier de rareste ting. Som jeg selvsagt ler meg ihjel av hver gang. Han er dødsflink til å tegne, og har generelt en av de mest kreative sinnene jeg har vært borti. Han er uhøytidelig og leken, noe som viser seg godt når han inntrer pappa-rollen med sine to barn. Han er veldig flink til å lytte. Han går ikke så godt over  ens med teknologi alltid, men han er veldig interessert i det. Han liker veldig godt å lage middag sammen, og pynte på bordet slik at det blir en romantisk middag, det har jeg merket at han setter stor pris på. Han er kjempekilen. Han er rett og slett bare en veldig fin, følsom, omsorgsfull fyr.

Er du lett å fornærme?
Til en viss grad, ja, det tror jeg, men det tar ikke like overhånd som det pleide. Jeg har liksom lært meg selv at det er greit å føle meg fornærmet, også går det over.

Hvilke festivaler har du vert på?
Ikke mange. Et par Infernofestivaler in my day.

Hva er fav bandet ditt og hvilken musikksjanger liker du best?
Jeg er litt sånn blitt at jeg ikke egentlig har favorittband lenger, men jeg kan jo si ut i fra spotifystatistikken min, så er det «bandet» jeg har hørt på mest, som totalt utkonkurrerer alt annet jeg har hørt på der det siste året – The Prodigy. Det er bare tidløs musikk synes jeg. Tett innpå ligger Daft Punk, så den musikksjangeren de to utgjør vil vel kunne kalles den jeg liker best.

Hva skal karakteren din i hunter hete og gleder du deg til å spille rollespill?
Lex! Nå har jo vi rukket å spille for første gang før jeg fikk postet dette her, fordi jeg er treg med at jeg tenker i hundre år i stedet for å bare skrive/si det første jeg tenker. Men ja! Jeg gleder meg til neste gang!

Arisiathegreat spurte:
Et produkt som vil være vanskelig å leve uten?
Nå vet ikke jeg om du tenker typ kosmetisk produkt, matvareprodukt og sånn, men det første jeg tenkte på var smoothiemaskin faktisk 😛

Din livrett for tiden?
Quorn-BitarWok med Quorn Bitar 🙂 🙂

Det fineste du vet?
Dyr som leker. Enten med hverandre, eller med et objekt. Helt nydelig er det.

Din første forelskelse?
Åherregud, hvem var det egentlig.. Jeg pleide å bli forelsket og kanskje litt besatt av gutter allerede i tredje klasse. Det var en helt ny gutt i klassen som jeg syntes var så fin at jeg stjal et klassebilde av han som lå liggende i «lærerhylla».

Beskriv ditt drømmehus.
Et hvilket som helst hus hvor jeg har snekret opp metervis med sånne «katteveier» på vegger og tak, og små hull hvor de kan smette rom imellom. Det eller et hus med hundrevis av planter. Et hus med kjempemasse vinduer, kanskje glassvegger. Vinterhage.

Rebecca spurte:
– Ønsker du å få barn? Hvorfor/hvorfor ikke?
Nei. Jeg ønsker ikke å føde et barn i hvertfall. Jeg har aldri følt behovet, og etter jeg faktisk fant ut at jeg kunne velge å la vær (for noen ganger i oppveksten har jeg jo fått inntrykket av at det var uungåelig), så har jeg bare følt meg veldig sikker på at det ikke er for meg. Jeg er utrolig glad i barn, og tenker heller at om dagen skulle komme, så kunne jeg tenkt meg å være en støtte for et eller flere barn på en annen måte enn å lage et helt nytt når det allerede finnes så mange som behøver omsorg.

– Hvordan stiller folk du møter seg til at du er trans? (Fordomsfulle, åpensinnede, etc?)
Hovedsaklig har jeg egentlig bare mottatt masse støtte. Om noen jeg har møtt har vært fordømmende så har de ikke sagt det til meg. Jeg er veldig takknemlig for all den støtten jeg har fått, men jeg opplever at for mange er det ekstremt vanskelig å snakke om det noe mer utover det.

– Trives du i den nye jobben på Lush?
Ja, jeg supertrives. Føler meg så fryktelig heldig som får jobbe med noe som korresponderer så mye med mine egne verdier.

– Har du noen hobbyer/interesser som du driver med?
Tjæh, jeg tegner mye i det siste. Fargelegger i den Harry Potter fargeleggingsboka mi. Tegner på tegneprogrammer på datamaskinen. Gamer også en gang i blant. Akkurat nå er jeg voldsomt inni Fables universet med The Wolf Among Us. Første spillet jeg har likt, som ikke er Sims, på mangfoldige år.

Lumis spurte:
Hvordan håndterer du folk som har andre verdier enn deg?
Jeg øver meg kontinuerlig på å være åpensinnet, og respektere at det er individets rett, men inni meg har jeg fortsatt mye rart som skjer når jeg møter på folk med verdier som kræsj-eksploderer med mine egne. Jeg blir mye stille og tenker mitt. Jeg jobber fortsatt med saken.

Hvordan er rutinene dine?
Akkurat nå er de veldig fastsatt i forhold til hvilken dag det er. Mandag og fredag har jeg jobb/arbeidspraksis. Tirsdag og torsdag har jeg skole. Onsdag har jeg noe som heter «innsiktsdag» hvor vi samles og jobber med trinn – fra 12 Trinnsprogrammet, og gruppeterapi samme dag. Helgene mine har jeg som regel til å gjøre hva jeg vil, men ganske ofte er det et eller annet obligatorisk da også.

Hvordan takler du vonde følelser?
Jeg anerkjenner at jeg har det vondt, og at det er greit. Fokuserer på at det er bare en følelse, den kan ikke skade meg, og den går over til slutt. Jeg gråter. Jeg skriver dagbok. Jeg prøver mitt beste på å få til å snakke med noen om det, for det å være helt alene med tankene sine når man har det vondt er ikke bra. Av og til snakker jeg bare høyt selv om jeg er alene. Det beroer meg faktisk mye.

Takk for alle spørsmålene! ❤

Ingen kommentarer

Be the first to start the conversation!

Legg igjen en kommentar

